Start visumaanvraag

Veelgestelde vragen



1. Wat is een visum?

Een visum is een officiële toestemming een land binnen te reizen en in dat land te verblijven. In tegenstelling tot een paspoort wordt een visum over het algemeen niet afgegeven door het thuisland van de reiziger maar door het land waar hij / zij wil inreizen. Op deze manier kan dat land beter in de gaten houden wie het land binnenkomt en ook wanneer. Omdat het visum over het algemeen na gebruik weer ingeleverd moet worden is ook bekend wanneer het land weer wordt verlaten. Visa moeten meestal binnen een bepaalde periode gebruikt worden, en vaak wordt het aantal keren dat in die periode het land mag worden betreden aangegeven in het visum (de zogenaamde single entry, double entry en multiple entry visa).

Voor veel landen moet het visum van tevoren aangevraagd worden. Hierdoor hebben deze landen in principe de mogelijkheid een onderzoek naar het verleden van de aanvrager uit te voeren. Op grond hiervan kan besloten worden het visum, en daarmee de toegang tot het land, te weigeren. In andere gevallen wordt het visum verstrekt op het moment dat men het land binnenkomt. Soms kan het visum alsnog vooraf aangevraagd worden. Een reden om dit te doen kan zijn het oponthoud aan de grens te verminderen.

Een visum kan verschillende vormen aannemen, meestal een stempel in het paspoort of een sticker of zegel die in het paspoort geplakt wordt. Een paspoort heeft daarvoor een aantal lege pagina`s. Wie veel reist kan een zakenpaspoort aanvragen met extra veel ruimte voor visa. Soms is een visum een document dat naast het paspoort bewaard moet worden. Een los visum (zonder paspoort) is geen geldig reisdocument.



2. Schengenvisum.
De Schengenlanden geven visa uit die geldig zijn op het gehele gebied, en een visum afgegeven door één van deze landen is automatisch voor álle Schengenlanden geldig. Het visum moet worden aangevraagd in het land waar gedurende de reis de meeste tijd wordt doorgebracht, of (indien dat onbekend is) het land van inreizen. De Schengenvisa en de visa van andere landen van de Europese Unie hebben dezelfde lay-out en worden als sticker in het paspoort geplakt.

De Europese Unie streeft naar visumvrije entree voor al haar burgers in de landen waarvan de inwoners visumvrij het Schengengebied in kunnen.


2.1 Wat houdt het Schengenverdrag in?

De Verdragen van Schengen (gezamenlijk ook wel bekend als het Verdrag van Schengen) zijn overeenkomsten tussen een aantal Europese landen om het vrije verkeer van personen mogelijk te maken. U heeft als inwoner van deze landen geen visum nodig om tussen deze landen te reizen.


2.2 Welke landen zijn aangesloten bij het Schengenverdrag?

België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Liechtenstein, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.


2.3 Kan VisumPlus bemiddelen bij een Schengenvisum aanvraag?

Nee, wij kunnen u hierin niet van dienst zijn. Dit omdat een Schengenvisum dient te worden aangevraagd in het land waar de reiziger woonachtig is. Deze procedure is dus niet in Nederland te starten of uit te voeren. Dus ook wanneer u familie of vrienden uit het buitenland naar Nederland wil laten komen, kunnen wij u daarin niet van dienst zijn. Meer informatie over een visum voor Nederland / een Schengenvisum vindt u op de website van de Rijksoverheid. Deze website vindt u hier: www.rijksoverheid.nl.



3. Wat voor soorten visa bestaan er?

Per land is het keuzeaanbod verschillend, de meest voorkomende visa zijn:

  • Toeristen visum
  • Zaken/business visum
  • Transit visum


Sommige landen bieden een uitgebreidere keuze in visa, daar kunt u de volgende extra keuzes tegenkomen:

  • Werk visum
  • Familie visum
  • Vrijwilligers visum
  • Studenten visum
  • Conferentie visum
  • Artiesten visum
  • Medisch visum
  • Toegangsvisum
  • Diplomaten visum



Voor een uitgebreid overzicht van de verschillende visa voor het land van uw keuze kijkt u bij onze visuminformatie pagina of in ons Online bestelsysteem.

Een multiple-entry visum is een visum dat binnen de geldigheid meerdere malen gebruikt kan worden. Een single entry visum is slechts geldig voor één inreis. Veel landen geven alleen single entry visa af. Die kunnen vaak ter plaatse worden verlengd of aangepast voor een hernieuwde inreis.

Sommige landen geven ook transitvisa af: dat zijn visa die alleen geldig zijn om door een land te reizen. Deze transitvisa hebben een beperkte geldigheid (meestal maximaal 3 dagen).



4. Hoe lang zijn visa geldig?

Visa zijn meestal geldig voor de aangevraagde periode. De meeste landen geven geen visa uit die langer dan drie maanden geldig zijn. Houd er rekening mee dat de meeste visa binnen drie maanden na de datum van afgifte gebruikt moeten worden. Mensen die een lange reis gaan maken zullen dus ook vaak onderweg visa voor de volgende landen aan moeten vragen.



5. Wat is het verschil tussen de visum geldigheid en de verblijfsduur?

Geldigheid verwijst naar de vervaldatum van het visum zelf. Duur verwijst naar de maximaal toegestane verblijfsduur, op basis van het visum. Een single entry visum voor China kan geldig zijn voor drie maanden, maar de maximale verblijfsduur is 30 dagen.



6. Wordt er weleens een visum geweigerd?

Een visum kan geweigerd worden: als niet aan alle voorwaarden is voldaan kan de consul van het betreffende land besluiten geen visum af te geven. Maar ook om andere redenen kan besloten worden door de consul om geen visum te verstrekken. VisumPlus kan hier niet in bemiddelen. De gemaakte kosten worden dan ook niet teruggestort.



7. Mag ik mijn paspoort wel uit handen geven?

U mag uw paspoort uit handen geven om te voldoen aan de wettelijke verplichting van een buitenlandse mogendheid die stelt dat een reiziger een visum nodig heeft.



8. Is het wel veilig om mijn paspoort per aangetekende post op te sturen?

Onze ervaring is dat u zich geen zorgen hoeft te maken: binnen Nederland gaat het algemeen goed. U kunt (en liefst moet) aangetekende post naar de postbus sturen. Indien u het prettiger vindt om uw paspoort langs te brengen, is dit mogelijk tijdens kantooruren bij ons kantoor te Naaldwijk. Hier vindt u ons adres en onze contactgegevens.



9. Kun je ook een visum aanvragen zonder dat je je paspoort hoeft af te geven (dus met een fotokopie)?

VisumPlus heeft in bijna alle gevallen uw originele paspoort nodig. Kopieën worden dus over het algemeen niet geaccepteerd. Cuba is een van de weinige uitzonderingen op deze regel.



10. Wat gebeurt er als ik niet alle benodigde formulieren en bescheiden heb meegestuurd?

VisumPlus neemt in dat geval contact met u op en vraagt u de ontbrekende formulieren alsnog op te sturen. VisumPlus gaat pas naar de ambassade als alles aanwezig is.



11. Hoe kan ik betalen?

Zakelijke klanten kunnen achteraf op factuurbasis betalen. Bent u particulier dan kunt u vooraf betalen door gebruik te maken van onze online aanvraag module. U kunt dan afrekenen door middel van iDEAL, PayPal of Creditcard. Bij een bezoek aan ons kantoor is het ook mogelijk contact of via de PIN te betalen. Meer informatie vindt u op de pagina betaalmethoden.



12. Ik heb mijn reis geannuleerd of verzet, wat nu?

Als u het visum reeds is afgegeven en uw bezoek aan het land valt niet in dezelfde periode als op het visum aangegeven, dan dient u een nieuw visum aan te vragen. Als uw paspoort nog niet door ons ingeleverd is bij de ambassade dan kunt u de aanvraag nog aanpassen door opnieuw het aanvraagformulier van de ambassade opnieuw in te vullen en op te sturen.



13. Waaruit is de prijs opgebouwd?

Het totaalbedrag voor het verwerken van een visum bestaat uit de leges en een servicetarief van VisumPlus. De leges worden in rekening gebracht door het land dat het visum uitgeeft. Dit bedrag betaalt u altijd aan het consulaat, ongeacht of u het visum aanvraagt via VisumPlus. Let er op dat de leges altijd kunnen veranderen zonder waarschuwing vooraf. De hoogte van het servicetarief van VisumPlus is afhankelijk van de diensten die u hebt aangevraagd en de door u gewenste doorlooptijd van uw aanvraag. De tarieven die VisumPlus hanteert, staan duidelijk vermeld in ons Online aanvraagsysteem en kunt u altijd inzien via de tarievenpagina. Alle prijzen op VisumPlus.nl zijn inclusief BTW. Verder zult u bij VisumPlus nooit verborgen kosten tegenkomen. Bezoek het Online aanvraagsysteem op onze website om de visumvereisten en de totale kosten voor uw land van bestemming te bekijken.



14. Zijn er verplichte vaccinaties voor mijn reis?

Sommige landen eisen bewijs van bepaalde vaccinaties bij uw visumaanvraag. Wanneer dit het geval is, staat dit vermeld bij de vereisten op onze website. Voor vele bestemmingen is het verstandig om u te laten vaccineren, meer informatie kunt u vinden op onze vaccinatie informatie pagina.



15. Waar vind ik de meest recente reisadviezen of reiswaarschuwingen?

Consulaire hulpverlening is een kerntaak van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het verstrekken van reisadviezen is daar een onderdeel van. Daarmee kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico’s verbonden aan een buitenlands verblijf. Veiligheidsrisico’s variëren van zware criminaliteit (zoals gewapende overvallen en ontvoeringen) tot natuurgeweld en oorlogshandelingen. Alle informatie per land vindt u op de website van Buitenlandse Zaken; http://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/reisadviezen.


16. Waarom plakt VisumPlus een sticker op mijn paspoort?

Deze sticker moeten wij van de verschillende ambassades op uw paspoort plakken.
Dit zodat het voor de consulaire dienst eenvoudiger is om te zien welke aanvragen door ons zijn ingediend.
Tevens is het handig wanneer u uw paspoort verliest, zo beschikt de vinder direct over contact gegevens van ons, en kunnen wij contact met u opnemen. Wenst u geen sticker op uw paspoort? Geef dit dan vooraf aan; dan verwijderen wij de sticker van uw paspoort zodra het visum gereed is!

17. Waar kan ik het VisumPlus begeleidingsformulier downloaden?

Het begeleidingsformulier vindt u altijd in de aangeboden PDF per type visum. Deze kunt u via het Online aanvraagsysteem, de landeninformatie pagina of via onderstaande lijst downloaden.


17. Staat uw vraag er niet bij of is deze nog niet volledig beantwoord?

Dan kunt u altijd contact met ons opnemen via de e-mail of telefonisch tijdens kantooruren. Onze contactgegevens vindt u op onze contactpagina.

CONTACT

Postadres:
VisumPlus
Postbus 51
2670 AB NAALDWIJK

Bezoekadres:
Slotenmakerstraat 39
2672 GC NAALDWIJK

Kvk nr: 57519145
BTW nr: NL852616995B01
KLANTENSERVICE

Vragen over onze diensten?
Neem dan contact met ons op.

Telefonisch maandag t/m vrijdag
09:00 - 17:00

Tel: (0174) 64 28 04
E-mail: info@visumplus.nl

Meer informatie via de:
Contactpagina
SOCIAL MEDIA